onsdag 9 augusti 2017

Älgsafari !

Igår blev jag bjuden på Älgsafari av Habo camping, det är de som anordnar detta safari. 
Vi samlades på Tumbäck och åkte därifrån i en stor traktorvagn som drogs av ! 
Ja, en traktor såklart. hela 60 personer hade anmält sig att följa med på detta äventyr. 
Det var turister som kom från bla Tyskland och Holland. 

Många av oss svenskar tycker säkert att det är konstigt att de betalar för att få se en 
älg men jag förstår dom. Vi är vana vid att se dem hela tiden men de har aldrig sett en 
levandes Älg. Samma sak som att vi betalar för att åka på Delfin safari, sköldpadda safari 
och annat när vi är utomlands. Jag har i alla fall gjort det.

Det finns inga garantier för att man ska få se Älg men hittills har de alltid visat sig 
och ikväll fick vi se 6 st älgar. Två av dem stod alldeles bredvid gården när safarit var slut, 
som en liten extra bonus.



Eftersom vi var ute sent på kvällen så började det snart mörkna. Hade mitt mest ljuskänsliga objektiv vilket gjorde att jag inte kunde zooma så långt. Jag fick i alla fall en bild när det fortfarande var ljust.




Snart började det mörkna. Vi såg också några Rådjur och ett par älgar ute i havreåkern.





På vägen tillbaka fick vi se en Tjur som stod och åt ganska nära vägen. Han blev nyfiken 
och gick ännu närmare. Den här bilden är tagen i mörker med högsta ISO tal.




Jag förstår varför folk betalar för att få se dessa fantastiska, magnifika djur. Dessutom 
vilda ute i naturen. En trevlig tripp. Tack för att du bjöd med mig Rob !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar